Jestliže cítíte, že sezení u stolu a celodenní pobyt pod střechou není tím, co byste svému dítěti chtěli dopřát po většinu roku, vyberte si školku hlásající návrat k přírodě.
text: Andrea Mouaddab Vémolová
foto: Shutterstock.com
Alternativní způsoby výuky nejsou doménou základních škol, ale najdete je i v předškolním vzdělávání. Svým dětem tak můžete dopřát waldorfskou pedagogiku, montessori nebo i další speciality. Ve chvíli, kdy vybíráte školku, nemyslete jen na následující dva, tři roky, které v ní dítě stráví. Měli byste dohlédnout mnohem dál, neboť dítě čeká během vzdělávání dlouhá cesta a právě teď si volíte směr, který je blízký vašim hodnotám a životnímu stylu.
Stále více rodičů s nelibostí zjišťuje, že dětem chybí kontakt s přírodou, a tak hledají zařízení, které by ji dětem neukazovalo pouze na obrázcích. Tzv. lesní školky, kde děti tráví valnou většinu času pod širým nebem, jsou proto stále oblíbenější. Kdybych nežila ve velkoměstě, ale na nějakém místě blízkém přírodě, určitě bych pro své dítě lesní školku zvolila. V Praze, která je od podzimu do jara plná smogu, se mi však tato alternativa nejeví jako ideální. A podobné je to v dalších městech. Například Chomutov má úžasný lesopark vhodný k využití právě pro lesní školku, ale vzhledem k umístění v Severočeské uhelné pánvi je zde smogová situace na podzim a v zimě nelítostná – tedy zcela nevhodná pro venkovní pobyt.
Jehličí nebo koberec?
Určitě je vhodné si termín ‚lesní školka‘ nejprve představit, protože to opravdu neznamená, že děti po ránu vběhnou do lesa a večer v pět si je urousané a promrzlé vyzvednete pod dubem, za dubem či na dubu. S výjimkou velmi nepříznivého počasí se aktivity odehrávají venku v přírodě. Pro projekty a hry se využívá les, louky a potůčky, kde má každé dítě tolik času, kolik ho potřebuje. K pobytu venku se vedle volné přírody využívají také městské lesoparky (například školka v pražském Toulcově dvoře), postačí i velká zahrada, na které lze objevovat zázraky ze života rostlin od semínka až po sladký plod. Pokud prší, jsou děti vybaveny dobrým funkčním oblečením, takže k nim déšť většinou ani nepronikne. Jak se říká: „Není špatné počasí, je jen špatné oblečení.“ Většina lesních školek má zázemí zastřešeného prostoru ve stanu, maringotce, týpí apod, kde se po obědě uléhá k polednímu klidu a během zimy tu děti mohou tvořit nebo si hrát. Tato přístřeší, která jsou napůl cesty mezi budovou a venkem, přitom plně nahradí vytápěné budovy, na něž jsme byli zvyklí za našeho dětství.
V rámci reportáže jsem navštívila Lesní školku Na dvorečku, která je situována na pozemku s malou farmou na okraji Řevnic. Tady jsme s dcerou přímo pocítily, jak osvobozující může tento způsob předškolního vzdělávání být. Velký pozemek školky nabízí místním dětem denně od 7:30 do 15:00 vedle prostoru pro jakoukoliv aktivitu také úzký kontakt s kozami, slepicemi, ovečkami či koňmi. A když píšu úzký, myslím skutečné doteky a zážitky tváří v tvář... Součástí pozemku je i bludiště vybudované z habrového háje, pískoviště, místo pro venkovní stolování a hygienické zázemí v podobě záchoda a umývárny. Pokud je počasí skutečně nepříznivé, mají Na dvorečku obrovský stanový hangár se sezením, pódiem, kamny a veškerým herním zázemím pro děti. Po obědě se zde děti ukládají k odpočinku a v zimních měsících tu nacházejí bezpečný krytý prostor pro své hry.
Do lesa či lesoparku
Většina lesních školek vychází v přístupu ke vzdělávání z waldorfské pedagogiky, která podporuje všestranný rozvoj člověka. Stejnoměrně je rozvíjen cit, rozum i vůle, jsou zapojovány všechny smysly, a právě proto je příroda pro tuto cestu nejvhodnějším prostředím. Kolektiv lesních školek bývá věkově smíšený, což dětem umožňuje projevovat si vzájemný respekt a ohledy. Vedle zásad pobytu v přírodě jsou děti vychovávány i k udržitelnému a zdravému životnímu stylu, což se týká například stravování a nakládání s odpadky.
Účelem lesních školek je probudit v dětech nejenom lásku k přírodě, ale také odpovědnost za životní prostředí a budoucnost nás všech. Je paradoxem, že k lesní školce se snáze dostanete v menších městech a vesnicích, přitom by je tolik potřebovali spíše obyvatelé velkých měst, kterým se nedostává přírody a dostatečného pobytu na čerstvém vzduchu. V případě, že lesní školku ve svém okolí neseženete, hledejte například program Školka blízká přírodě. Úkolem tohoto programu je šířit informace o lesních školkách a udržitelném životním stylu i v ‚obyčejných‘ mateřských školách. Program se koná pod záštitou ministerstva životního prostředí a vychází právě z filozofie lesních školek. Více o tom - to projektu najdete na stránkách www.skolkablizkaprirode.cz. Zaměření na přírodu a životní prostředí najdete také v mateřských školách zapojených do sítě ekologického vzdělávání Mrkvička, o které si přečtete na webu www.liska-evvo.cz.