V květnu se ve Varšavě uskutečnilo mezinárodní setkání expertů týkající se trendů v oblasti prodeje a konzumace džusů v zemích, ve kterých probíhá kampaň “Džusy a pyré - vitamíny ve smart formě.” Odborníci z České republiky, Litvy, Slovenska, Rumunska a Polska komentovali výsledky studie zaměřené na spotřebitelskou znalost džusů a pyré, jejich konzumaci a nutriční hodnoty. Jejich doporučení zní: realizovat vzdělávací aktivity směřující ke zlepšení správných stravovacích návyků.
Hlavním tématem setkání byla debata o výsledcích spotřebitelských průzkumů zadaných polskou Asociací producentů džusů (KUPS) v letech 2015 a 2016. Do průzkumu byly zapojeny ženy ve věku 25-45 let z České republiky, Litvy, Slovenska, Rumunska a Polska. Ve všech těchto zemích je průměrná spotřeba džusů nižší než v ostatních zemích EU a výrazně nižší než je doporučení WHO. Průměrný Čech konzumuje pouze 5,2 l ročně, což znamená stěží 14 ml džusu každý den. V Polsku je konzumace 11,9 l, v Litvě 4,8 l, 4,1 l na Slovensku a 1 litr v Rumunsku na hlavu a rok. V ostatních zemích EU se nicméně průměrná spotřeba 100% džusů už v letech 2010-2014 pohybovala kolem 13,3 litrů na hlavu a v Německu dokonce dosahuje 29,7 litrů na osobu.
Výsledky studie naznačují ve všech pěti zemích velký rozdíl mezi tím, co zákazníci tvrdí a skutečnou spotřebou džusů.
Přes 63 % dotazovaných žen v České republice prohlásilo, že v jejich domácnosti se vypijí až 3 litry džusu za týden, především mezi jídly nebo ke snídani. Téměř všechny zúčastněné řekly, že v jejich domácnosti se konzumují ovocné džusy (97 %), výrazně nižší procentuální část potvrdila konzumaci džusů zeleninových (29 %). Hlavními konzumenty ovocných džusů v ČR i ostatních zemích jsou děti (80 %), nicméně po sklenici džusu sahají stále více i ostatní rodinní příslušníci.
„Zeleninové džusy jsou v České republice stále neznámé. Spotřebitelé džus automaticky spojují s ovocným džusem. Navíc Češi mají stále problém jíst syrovou zeleninu, navzdory společnému názoru, že ovoce a zelenina jsou nepostradatelnou součástí jídelníčku,” říká RNDr. Pavel Suchánek a dodává: „Zeleninové džusy a pyré jsou chytrým řešením, jak dodat více zeleniny do každodenní stravy.“
Jak potvrzují české respondentky, džusy jsou nejen chutné (85 %), ale také mohou nahradit čerstvé ovoce a zeleninu, když ty nejsou po ruce (60 %). Navíc drtivá většina spotřebitelů ve všech pěti zemích souhlasí s prohlášením, že džusy a pyré jsou vitamíny v chytré formě, což může být důsledkem kampaně “Džusy a pyré - vitamíny ve smart formě.” V posledním roce se počet lidí, kteří pijí ovocný džus každý den, zvýšil o 3 %.
Ovocná a zeleninová pyré byly dalším tématem setkání odborníků. Zajímavé je, že prodej ovocných a ovocno-zeleninových pyré se v České republice v porovnání s minulým rokem zvýšil o 133 %. Navzdory tomu, pyré na rozdíl od džusů nejsou stále součástí běžné stravy, sáhneme po nich dvakrát, příp. třikrát za měsíc. Nízká konzumace pyré může být důsledkem skutečnosti, že stále nejde o známý produkt. Pyré jako výživná a praktická svačinka je na trhu v České republice stále novou produktovou kategorií. V porovnání s džusy a jim podobným produktům jsou stále méně známé. Navzdory tomu nedávno realizovaná studie zadaná KUPS ukazuje, že povědomí o pyré se zvýšilo ve všech oslovených zemích. V České republice o 3,5 %, na Slovensku o 5,6 %, v Polsku o 6 %, Rumunsku 10,7 % a v Litvě o 15, 6 %.
Pyré představuje kategorii produktů konzumovanou především dětmi, nicméně ve všech zemích vzrostlo procento žen, které říkají, že pyré konzumují všichni členové domácnosti. Podle názoru českých konzumentů je pyré drcené ovoce a zelenina (38 %) s hustou konzistencí (14 %). Přes 15 % dotazovaných žen definovalo pyré jako svačinu. Pyré jsou také popisována jako přírodní zdroj vitamínů.
„Pyré mají stejnou nutriční hodnotu jako ovoce a zelenina, ze kterých jsou vyrobené. Tyto produkty obohacují jídelníček o nezbytné složky jako vitamíny, minerální látky, mikro a makro prvky. Mohou být doplňkem hlavního jídla např. snídaně, ale poslouží také jako rychlá a vydatná svačina během dne,“ komentuje RNDr. Pavel Suchánek, nutriční specialista.
Téma diskuse vzbudilo velký zájem odborníků, kteří vášnivě diskutovali o rozdílech mezi tím, co spotřebitelé říkají a skutečnou spotřebou džusů a pyré. Shodli se na tom, že ve všech pěti zemích jsou potřeba další vzdělávací aktivity k získání správných stravovacích návyků. Bylo zdůrazněno, že ekonomický růst v zemích, kde běží kampaň, stejně jako v ostatních zemích EU, bude v příštích letech zrychlovat. To znamená, že počet lidí, kteří věnují více pozornosti kvalitě produktů a jejich nutričním hodnotám než jejich ceně, bude vzrůstat.
Cílem edukativní kampaně “Džusy a pyré - vitamíny ve smart formě” je propagovat správné stravovací návyky a vytvořit zákaznické povědomí o kvalitě a nutričních hodnotách ovocných a zeleninových džusů a pyré.