Máte pocit nebo vám někdo z okolí dává najevo, že vy s pouhou maturitou nebo výučním listem jste něco míň než osoby s vysokoškolským titulem? Máte-li práci a spokojený život, můžete se jim v klidu vysmát.
Text: Tomáš Popek
Foto: Shutterstock.com
Rozšířeným mýtem je, že ke studiu vysoké školy je třeba vysoké inteligence. Základním předpokladem pro studium je dobrá paměť. Běžné studijní obory jsou hlavně o paměťových schopnostech a přeříkání výkladu s co možná největší přesností. S trochou nadsázky se dá říci, že schopnost vystudovat vysokou školu se dá vysledovat podle toho, jak snadno či obtížně se dítě dokáže naučit básničku na základní škole. Když po tahu paměť neslouží, slečnám pomůže kratší sukně a hlubší výstřih. Velmi účinné je opisování, ať už z taháku nebo od někoho, kdo se náhodou učil.
IQ je komplikací
Jak ukazují některé výzkumy mezi studenty, vysoké IQ může naopak studium komplikovat. Absence potřeby kreativity a přemýšlení nad studovaným předmětem je pro tyto jedince frustrující a často studium ukončují.
Titul a úspěch v životě
Dalším mýtem je, že vám vysokoškolský titul zajistí spokojený život. Spousta mladých lidí si myslí, že na ně svět čeká, a jakmile získají titul, firmy se o ně poperou. Jenže krutá realita je naprosto jiná. Vznikajících míst je minimum a konkurence značná. Prestiž titulu navíc všeobecně klesá. Je zde značný převis nabídky. Soukromé vysoké školy vzdělání prakticky prodávají. Na veřejné vysoké škole je získání titulu o něco složitější, ale úroveň českého školství je tak mizerná, že se zde naučí stejné nic jako na té soukromé. Společnosti hledající zejména lidi, kteří už něco umí, tak o čerstvé absolventy prakticky nestojí. V nouzi pak jsou nuceni vzít i naprosto podřadné zaměstnání. Při nákupu v hypermarketu tak narazíte na PhDr. (doktora filozofie), jak třídí zeleninu, Bc. u elektroniky radí lidem s baterkami, na Mgr. (politologa), jak doplňuje mouku, a inženýrku ekonomie sedící u pokladny s umělým úsměvem.
Prostituce místo praxe?
Výzkumy uvádějí, že více jak 30% studentek vysoké školy si přivydělává prostitucí nebo natáčením porna. Zajímavé by bylo sledování souvislosti s úspěchem se získáním a postupem v zaměstnání. Dle empirického výzkumu většina žen uvádí, že pro postup ve větších podnicích, jako jsou banky, mobilní operátoři a další nadnárodní korporace, je taková zkušenost výhodou a žádné zábrany nezpomalují kariérní postup...