Prodavačky ve značkovém butiku v nejdražší ulici ji znají křestním jménem, nákupní košík odkládá jen na noc a její konto zeje prázdnotou. V lepším případě, v tom horším je o pár desítek tisíc v mínusu. Typická shopaholička. představte se, prosím!
text: Klára Doubková
Stojí u kasy a chtivě sleduje značkový hadřík v rukou prodavačky, který právě mizí v hlubinách papírové tašky. Ten krátký moment je na celém tom procesu asi nejopojnější. Pocit rozverné radosti potom vydrží ještě pár okamžiků, než si svůj nový úlovek donese domů. Pak ale taška přistane na dně skříně mezi spoustou dalších kousků a skončí v říši zapomnění...
Tak trochu jiná závislost
Třiadvacetiletá Monika má slušně nakročeno k závislosti na nakupování zvané shopaholismus. To jí ovšem nebrání v tom, aby žila ve skálopevném přesvědčení, že si prostě jen sem tam ráda koupí něco na sebe. A na konci měsíce se zase a znova diví, proč se jí nedaří zaplatit všechny nejnutnější složenky. Patří mezi 25% shopaholiků, kteří si svého problému nejsou vědomi. Zbytek takto postižených jedinců o své závislosti sice ví, ale zatím si s ní neumí poradit. A není divu. Zatímco se na každé krabičce cigaret skví nápis: „Kouření škodí zdraví!“ a heslo: „Alkohol je metla lidstva!“ zná každé malé dítě, s objektem shopaholismu se má situace poněkud jinak. Na kabelce své oblíbené značky ani na těch úžasných červených šatičkách nápis: „Shopping může škodit psychickému zdraví!“ prostě ne najdete! Shopaholismus je závislost, která je v západní společnosti akceptovaná, ba přímo podporovaná. A díky boomu internetového nakupování může závislák podléhat svodům i ve svém obýváku. Podle některých amerických statistik ve větší či menší míře shopaholismus ohrožuje jednoho člověka z dvaceti!
Začarovaný kruh
Oběťmi shopaholismu bývají často osamělí lidé s malým sebevědomím a se sníženou schopností ovládat své impulsy. Pokud dostanou tabulku čokolády, nedokážou se spokojit s několika čtverečky, ale zhltnou ji až do poslední čokoládové hoblinky – a obdobně se chovají i při nakupování. Mívají emocionální problémy a často trpí sklony k úzkosti a splínu. Těchto stavů se snaží zbavit u pokladny nejbližšího obchodu, jenže po shoppingovém šílenství se zpravidla dostaví kocovina v podobě výčitek svědomí. A tím se dostávají do začarovaného kruhu věčného nakupování následovaného emocionálním propadem. Jenže přesto se příště znovu vypraví do svého oblíbeného butiku, aby zažili ten opojný a vzrušující pocit, když se všechny ty úžasné předměty přemisťují z regálů do jejich tašky. Na chvíli tak získají iluzi štěstí a všechny jejich problémy a trable ustoupí do pozadí. Jenže opravdu jen na chvíli, aby se pak vrátily s ještě drtivější silou.